نگهداری ظروف نقره

نگهداری ظروف نقره و مراقبت ظروف نقره

نحوه / علت سیاه شدن نقره چیست؟

در این مقاله قصد داریم تا اطلاعاتی در زمینه نگهداری ظروف نقره خدمت شما ارائه کنیم. در ابتدا باید بگوییم که سیاه شدن نقره یا ایجاد شدن لایه‌ی کدر بر روی آن نشانه اصالت جنس و اصل بودن آن بوده و در صورتی که رنگ کدر ایجاد شده بر روی ظروف کمی بیشتر از سایر محصولات مشابه باشد می‌توان به بالا بودن عیار ظروف نقره پی برد، با توجه به نکاتی که به آن اشاره کردیم به هیچ عنوان جای نگرانی نبوده و این اتفاق یک واکنش طبیعی می‌باشد.

علت سیاه یا کدر شدن ظروف یا آینه و شمعدان نقره (نگهداری ظروف نقره )

اما علت سیاه شدن ظروف نقره ؛ سیاه شدن ظروف نقره همانطور که اشاره‌ای مختصر در بند بالا به آن داشتیم یک امر بسیار طبیعی بوده و نشان دهنده اصالت ظرف یا آینه و شمعدان نقره می‌باشد. اکسید شدن سطح و لایه رویی نقره علت کدر شدن یا سیاه شدن ظروف می‌باشد، اما آسیبی به لایه‌های زیرین نخواهد رسید. بعضی از افراد از اکسید شدن و ایجاد شدن رنگ کدر بر روی ظروف نقره استقبال کرده و به نظرشان به آینه و شمعدان نقره یا ظروفشان ظاهری آنتیک می‌دهد. اما بعضی دیگر خلاف این عقیده را باور دارند و بر این عقیده هستند که ظروف باید ظاهری تمیز، براق و خوش رنگ و لعاب داشته باشد.

نقره بابک برای آن دسته از دوستانی که خواهان راه حل یا جلوگیری از ایجاد شدن لایه‌ی کدر یا سیاه بر روی نقره می‌باشند راه حلی داشته و با استفاده از لاک مخصوص و استفاده کردن از آن بر روی لایه رویین ظروف نقره یا آینه و شمعدان عروس از سیاه شدن یا کدر شدن ظروف جلوگیری می‌شود. اما این لاک چطور باعث جلوگیری از کدر شدن یا سیاه شدن ظروف می‌شود، همانطور که در قبل نیز به آن پرداختیم این تغییر رنگ بر روی ظروف و کالا‌هایی از جنس نقره به دلیل واکنش نشان دادن نقره با اکسیژن می‌باشد. به همین منظور نقره بابک لاک مخصوصی را بر روی ظروف یا آینه و شمعدان‌های نقره استفاده می‌کند که از تماس اکسیژن با سطح نقره جلوگیری به عمل می‌آورد و به همین منظور عمل اکسید شدن انجام نخواهد شد و سیاه شدن نیز در کار نخواهد بود.

عوامل موثر بر تیره شدن نقره

اما ممکن است این سوال برای بسیاری از کاربران محترم پیش بیاید که آیا می‌توان به جز استفاده از لاک مخصوصی که در نقره بابک نیز از آن استفاده می‌شود راه حل دیگری برای تیره نشدن یا کدر نشدن آینه، شمعدان یا ظروف نقره استفاده نمود؟ در جواب به این سوال باید بگوییم که علاوه بر اکسیژن، آب، اسپری‌های فیکساتور مو، سس، برخی از پارچه‌ها با جنس‌های پشمی و … می‌تواند علت سیاه شدن یا کدر شدن ظروف نقره باشند. توجه داشته باشید استفاده از پولیش یا لاک مخصوصی نیز زمان تیره شدن یا سیاه شدن صنایع دستی از جنس نقره را به تاخیر می‌اندازند و در نهایت بعد از گذشت مدتی مشخص دو مرتبه ظروف رنگی تیره به خود خواهند گرفت. ناگفته نماند که استفاده از پولیش، جلا یا لاک مخصوص زمان تیره شدن را تا حد قابل توجهی به تاخیر خواهند انداخت اما بعد از مدتی نیاز به تمدید خواهد داشت و بعد از تمدید دو مرتبه شاهد نو شدن و تازه شدن رنگ و لعاب ظروف نقره یا آینه و شمعدان نقره خود خواهید بود. نقره بابک همانطور که اشاره شد این دست خدمات را برای مشتریان خود انجام داده و محصولات خود را به شرط اصالت و گارانتی به مراجعین محترم عرضه می‌کند.

 

نکاتی در رابطه با جلوگیری از سیاه یا کدر شدن نقره (نگهداری از آینه و شمعدان نقره)

یکی از نکاتی که بسیاری از افراد نسبت به آن مطلع نبوده و توجه لازم را ندارند روغن طبیعی بدنتان می‌باشد که حتی در صورت عرق نکردن نیز به صورت طبیعی بر روی پوست شما وجود دارد. چربی طبیعی پوست به صورت طبیعی بر روی پوست شما وجود داشته و بر روی زیور آلات شما بعد از هر بار استفاده قرار می‌گیرد همین امر باعث می‌شود تا روند اکسید شدن و به صورت کلی سیاه شدن نقره را تسریع می‌بخشد. اما راه حلی که برای این موضوع پیشنهاد می‌شود تمیز کاری زیورآلات شما بعد از هر بار استفاده می‌باشد و با این کار می‌توانید تا حد قابل توجهی این روند را کند کنید و از سیاه شدن زود هنگام این زیورآلات نقره جلوگیری به عمل بیاورید.

در بند قبلی به زیور آلات نقره اشاره شد اما همانطور که در پاراگراف‌های قبلی نیز به آن اشاره‌ای کوتاه داشتیم ظروف نقره نیز ممکن است بر اثر تماس با بعضی از مواد روند تیره یا سیاه شدن آن تسریع پیدا کند. به عنوان مثال در ظروف نقره اگر سس یا آب یا برخی دیگر از مواد غذایی استفاده شود و به موقع از روی سطح نقره پاک نشود اکسید شدن نقره را تسریع می‌بخشد.

نکته بعدی که جا دارد به آن اشاره داشته باشیم استفاده نکردن از پارچه پشمی جهت تمیز کاری یا حتی کوچکترین تماس با آینه و شمعدان نقره یا ظروف نقره می‌باشد. این نوع پارچه‌ها نیز می‌توانند بر تسریع بخشیدن بر روند اکسید شدن و در نهایت تیره یا سیاه شدن آینه و شمعدان یا به صورت کلی صنایع دستی نقره تاثیر بگذارند. همینطور توجه داشته باشید آب با سطح نقره تا جایی که ممکن است تماس نداشته باشد و در صورت تماس نیز از پارچه‌ای غیر پشمی برای خشک کردن آن استفاده شود. اما نکته بعدی که در رابطه با تیره نشدن آینه و شمعدان باید به آن توجه داشته باشید این مسئله است که لاتکس نیز می‌تواند در دراز مدت نقره را تیره یا کدر کند بنابراین باید توجه داشته باشید این نکته را نیز در نگهداری از آینه، شمعدان یا ظروف نقره به یاد داشته باشید.

از بین بردن سیاهی یا کدری با چند روش ساده

همانطور که در پاراگراف بالا به آن اشاره کردیم عوامل مختلفی باعث ایجاد تیرگی یا سیاه شدن سطح نقره می‌شود. اما در این بخش از مقاله‌ی نحوه نگهداری ظروف نقره علت سیاه شدن نقره چیست؟، قصد داریم تا نکاتی جهت رفع سیاهی یا به صورت کلی نحوه نگهداری ظروف نقره را به شما آموزش دهیم. به عنوان مثال شستشوی ظروف نقره‌ای که دچار لک‌های تیره یا کدر شده اند با کمی سرکه گرم می‌تواند باعث از بین رفتن لک‌ها شود. روش دیگری که می‌توانید از آن جهت بر طرف کردن قسمت‌های سیاه شده یا لک شده استفاده کنید قرار دادن ظرف داخل آب جوش حاوی مقادیری نمک است، این روش همانطور که اشاره شد به برطرف شدن تمامی لک‌ها یا قسمت‌های سیاه شده ظرف نقره یا آینه و شمعدان نقره کمک می‌کند. ناگفته نماند برای رفع این دست مشکلات می‌توانید از الکل نیز کمک بگیرید و نقاط تیره یا سیاه آینه و شمعدان نقره، ظروف نقره را از بین ببرید.

توجه داشته باشید نکاتی که در این قسمت خدمت شما ارائه می‌شود نسبت به استفاده از دستمال مخصوص پولیش آینه و شمعدان نقره یا ظروف نقره در اولویت دوم قرار گرفته و برای گرفتن نتیجه‌ای بهتر، باید به صورت اصولی و با استفاده از دستمال مخصوص جلای اولیه آینه و شمعدان یا ظروف نقره را بازگردانید. در ادامه به چند روش جایگزین دیگر اشاره خواهیم کرد.

نکته بعدی که باید به آن توجه ویژه داشت پاک نکردن و تمیز نکردن قسمت‌های تیره با استفاده از اسفنج یا سیم‌های زبر می‌باشد چرا که با انجام این عمل در واقع آسیبی جدی به ظرف نقره یا آینه و شمعدان نقره وارد خواهید کرد و برق ظرف، آینه، شمعدان و هر کالایی که از جنس نقره باشد را خواهید برد. اما در صورتی که به صورت سهوی مرتکب این اشتباه شده اید و ظروف شما برق و جلای سابق را ندارد می‌توانید با استفاده از شیر لخته شده و یک دستمال نرم جلای از دست رفته را به ظروف نقره یا آینه و شمعدان خود بازگردانید. برای استفاده از این روش همانطور که اشاره شد مقداری شیر لخته شده را داخل یک ظرف بزرگ قرار دهید و بعد از گذشت مدتی آن را با یک دستمال لطیف به آرامی پاک کنید.

اقدام بعدی که برای جلوگیری از اکسید شدن ظروف نقره می‌توانید انجام دهید استفاده از گچ یا کافور می‌باشد. استفاده از این دو ماده رطوبت را به خود جذب کرده و از اکسید شدن ظروف نقره و ایجاد لکه‌های سیاه یا تیره جلوگیری خواهد کرد. برای استفاده از این روش کافیست در محل یا ظرفی که ظروف نقره را در آن نگهداری می‌کنید از یک تکه گچ یا قرص کافور استفاده کنید، همانطور که اشاره کردیم این دو ماده رطوبت محیط یا محلی که در آن ظروف نقره را نگهداری می‌کنید را به خود جذب کرده و به همین منظور از اکسید شدن که علت ایجاد لکه‌های سیاه یا تیره بر روی ظروف نقره می‌باشد جلوگیری به عمل می‌آورد. یکی دیگر از روش‌هایی که برای حل این مشکل می‌توانید استفاده کنید این راه حل می‌باشد که ظروف را در یک تکه پارچه نخی یا ابریشم نگهداری کنید تا در مقابل اکسید شدن تا حد قابل قبولی مقاوم شوند.

راه حل بعدی که برای شما آماده کرده ایم و متخصصین نقره بابک نیز این روش را پیشنهاد می‌دهند استفاده از ورق آلومنیومی و مقداری نمک می‌باشد. در ابتدا ورقه آلومینیوم را به مقداری که لازم است بریده و داخل یک ظرف بزرگ که ظروف و وسایل نقره در آن جای بگیرند قرار دهید. توجه داشته باشید که قسمت مات ورقه باید کف و قسمت براق آن به سمت بالا قرار بگیرد. بعد از انجام این کار‌ها ظروف و قاشق را بر روی آن قرار داده مقداری آب داخل آن پر کنید و اجازه دهید تا آب جوش بیاید و بگذارید تا مدت زمانی را در داخل آب در حال جوشیدن سپری کند. بعد از گذشت مدتی مقداری به آن نمک اضافه کنید و بگذارید تا مدتی دیگر در آب در حال جوشیدن و نمک قرار داشته باشد، بعد از گذشت مدتی ظروف را از آب خارج کرده و خواهید دید که تمامی لکه‌های تیره از بین رفته و جذب ورقه آلومینیوم شده است.

روش دیگری که برای از بین بردن لکه‌ها و سیاهی‌های ایجاد شده بر روی ظرف می‌توان از آن استفاده نمود استفاده از اسفنج نرم و لطیف و نمک طعام می‌باشد. این روش را برای گرفتن نتیجه‌ای بهتر می‌توانید چندین مرتبه تکرار کنید استفاده از این روش بی ضرر بوده اما باید در حین انجام این روش توجه و دقت لازم را به خرج دهید تا ظروف هیچگونه آسیبی نبیند. استفاده از این روش برای از بین بردن لکه‌ها یا قسمت‌های تیره ایجاد شده بر روی ظروف نقره بسیار ساده بوده و کافیست تا اسفنج نرم را مقداری نم دار کنید و به خوبی آب آن را تخلیه کنید و کمی نمک بر روی آن بریزید و سپس به آرامی بر روی نقاطی که آثار تیرگی یا سیاهی بر روی آن ایجاد شده است حرکت دهید و بعد از گذشت چند دقیقه و انجام این عمل ظرف را با آب گرم شستشو دهید و با دستمال نرم آن را به خوبی خشک کنید. برای نتیجه بهتر و از بین رفتن کامل لکه‌ها و همینطور براق شدن و جلا پیدا کردن ظروف می‌توانید این عمل را چند مرتبه تکرار کنید، اما دقت داشته باشید که این عمل را به آرامی و با احتیاط باید انجام دهید.

جا دارد باز به این نکته اشاره کنیم که متخصصین نقره بابک به عزیزانی که ظروف نقره آن‌ها دچار مشکل شده است پیشنهاد می‌دهند تا با مراجعه به ما و با استفاده از روش‌های مطمئن‌تر و تخصصی کار بر طرف کردن تیرگی و لک‌های ایجاد شده بر روی ظروف انجام شود.

نگهداری ظروف نقره یکی  از سوالات پرتکرار مشتریان نقره بابک بود امیدواریم با مطالعه این مقاله تمامی سوالات شما درباره مراقبت و نگهداری ظروف نقره رفع شده باشد

در آخر شما را به مشاهده آینه و شمعدان های گالری نقره بابک دعوت میکنم